Šta su suplementi i treba li ih koristiti?

Kada pričamo o suplementaciji mogu se čuti svakakva mišljenja koja se često ne zasnivaju na pravim iskustvima, niti na racionalnim argumentima. Zbog toga želimo da vam objasnimo neke osnovne stvari koje treba da znate kada su suplementi u pitanju.

Suplementi su potpuno prirodan dodatak zdravoj ishrani i kao takvi nemaju direktan uticaj na hormone čoveka. Oni samo stvaraju bolju sredinu u kojoj ljudski organizam može brže da se oporavi posle napornog treninga. U osnovi, suplementi se dobijaju nizom hemijskih procesa iz namirnica koje lako možemo naći u prirodnom okruženju i služe za održavanje ili povećavanje nivoa određenih sastojaka u našem organizmu. Zapravo, stvari koje se unose suplementacijom se već nalaze u ljudskom organizmu u dovoljnoj količini koja je neophodna za normalno funkcionisanje.

Jednostavno rečeno, ukoliko želite da poboljšate zdravlje i ishranu, smanjite masti, redukujete težinu i povećate mišićnu masu, neophodno je da povećate nivo određenih materija u organizmu, a to će se desiti samo unosim određenih suplemenata.

 

Kako i kada uzimati suplemente?

Vreme uzimanja suplemenata varira u zavisnosti od treninga i vrste suplemenata za koje ste se odlučili. Najbolje vrijeme za uzimanje je pre ili odmah posle treninga. Takođe se preporučuje da pored odgovarajućeg suplementa unesete i malo hidrata u vidu banane ili nečega slatkog.

Treba napomenuti da, kada je uzimanje proteina u pitanju, vreme unosa nije toliko bitno koliko je važna količina. Osoba koja uzme 150 grama proteina dnevno u bilo kom delu dana će imati bolje rezultate od osobe koja uzima 100 grama pre ili posle treninga.

 

Da li su suplementi štetni?

Ne. Morate da imate na umu da suplementi nisu hemija i mogu biti jako korisni u određenim situacijama. Ukoliko se uzimaju umereno, neće biti nikakvih štetnih posledica. Ali oni ne mogu biti zamena za redovnu ishranu. Oni mogu samo da pomognu i unaprede stanje vašeg organizma i sve dok ih koristite u normalnim količinama i bez preterivanja, nemate razloga za brigu.

 

Koliko kalorija dnevno je dovoljno?

Dovoljan unos kalorija zavisi od više faktora, uključujući godine, težinu, pol, kao i način treniranja ili bavljenja sportom. Prosečna devojka bi trebalo da unosi oko 2.000 kalorija na dan ili oko 1.500 kalorija, ukoliko želi da smrša pola kilograma nedeljno. Prosečan muškarac bi trebalo da unosi oko 2.500 kalorija dnevno ili do 2.000 ukoliko želi da izgubi pola kilograma nedeljno. Vežba ili trening takođe mogu povećati potrebu za unosom dodatnih kalorija između 1.000 i 1.500 na dnevnom nivou.

 

Koje su glavne odlike zdrave ishrane?

Zdrava ishrana se najjednostavnije može definisati kao vrsta ishrane koja obezbeđuje dnevne energetske potrebe u vidu namirnica koje su nutritivno bogate i raznovrsne. To podrazumeva zastupljenost svih grupa namirnica i njihove količine proporcionalne potrebama organizma za proteinima, mastima, ugljenim hidratima, vitaminima i mineralima. Ishrana koja se bazira na ugljenim hidratima kao što su hleb, žitarice, krompir, testenine i pirinač je manje zdrava od obroka koji u sebi obuhvata voće, povrće, meso ili mlečne proizvode.

Ovakav zdrav režim ishrane se zasniva na konzumiranju prirodne i osnovne hrane u šta spadaju povrće, voće, semenke, riba i meso. Naravno u ovakvom načinu ishrane dozvoljeni su i ugljeni hidrati, ali oni treba da se unose umereno i ne smeju biti osnova ishrane.

Top